Asemenea romanului
Băieții din strada Pál, piesa Liliom înseamnă una dintre scrierile- cult ale
literaturii maghiare din secolul al XX lea.
Precum romanul,
Liliom a depășit rapid frontierele Ungariei, țara în care s-a născut autorul
ei, Molnár Ferenc. Așa încât piesa a fost adesea înscenată în felurite teatre
din Europa ca și de peste Ocean. A reprezentat, în repetate rânduri, o tentație
pentru regizorii de film, producțiile cele mai semnificative în domeniu fiind
filmele realizate de Frank Borzage în 1930 și de Fritz Lang în 1934. Acesta din
urmă ajungând a fi considerat de un număr semnificativ de critici de film o
adevărată capodoperă.
În teatrul românesc
piesa i-a atras pe câțiva regizori de mare calibru precum Andrei Șerban, Victor
Ioan Frunză și Bocsárdi László ca și, chiar în această stagiune, pe tânărul
Andrei Huțuleac.
De unde oare
fascinația scrierii lui Molnár Ferenc? În primul rând din felul în care
dramaturgul a știut să surprindă o lume. Aceea a oamenilor simpli, a tinerilor
ajunși cine știe cum, în mod hotărât în căutarea unei vieți mai bune, într-un
mare oraș și care încearcă acum să-și afle un rost acolo. Care trudesc pentru
aceasta o săptămână încheiată, care își drămuiesc cu grijă puținii bani cu care
le e răsplătită munca spre a petrece o jumătate de zi la Carusel, în cazul de
față la Carouselul doamnei Muskát. Și care se iluzionează că viața lor a
devenit în acest chip mai bună, că e frumoasă sau, oricum, mai lipsită de
griji. Mai cu seamă dacă luxului de a ieși duminica în oraș i-l mai adaugă și
pe acela de a-și cumpăra o dată pe săptămână o înghețată. Din acelea ieftine.
Tineri care se bucură de un flirt real sau imaginar cu cineva de aceeași
condiție socială cu ei, a cărui ocupație nu le este încă foarte clară fiindcă
acesta, venit înaintea lor în „marele oraș” a prins un pic de cheag, chiar dacă
aceasta înseamnă și că și-a mai pierdut din inocență ori din puritate.
Nu e deloc greu să identifici
aici, în atmosfera fără aparent fără griji și fără identități precise a
Carouselului, celebra metaforă a „lumii pe dos”. Metaforă cu mare impact în
literatura medievală și în aceea a Renașterii, atent analizată într-o carte de
referință de binecunoscutul formalist rus Mihail Bahtin.
Avem în piesa lui
Molnár Ferenc o remarcabilă fotografie a unei lumi ambivalente. Lume de început
de secol al XX lea, surprinsă cu mijloacele expresionismului temperat, oricum
mult mai temperat decât cel din Kasimir și Karoline, piesa lui Ödön von
Horvath, dar și cu cele ale realismului diluat, controlat, nu știu dacă
neapărat tocmai sans rivages, așa cum și-l imagina Roger Garaudy într-o carte
din 1963, repede devenită bibliografie universitară obligatorie. Carte ce a
fascinat nu doar Franța profund marxizată a vremii, ci și întreaga Europă de
Est, de abia ieșită din chingile realismului socialist. Oricum, un realism
superior, de care nu poate face abstracție aproape nici o scriere de calitate.
Avem deopotrivă imaginea lumii și a omenirii care își trăiesc ultimii ani
frumoși, ani fără gânduri negre sau aparent fără griji de dinaintea Marelui
Război. După care nimic nu a mai putut fi la fel. Poate și fiindcă în felul în
care s-a încheiat acesta se aflau deja germenii unei viitoare conflagrații încă
și mai devastatoare.
În al doilea rând, scrierea lui Molnár Ferenc interesează datorită complexității și farmecului personajului principal. Datorită lui Liliom, artist de cabaret, unicul animator al Carouselului, „băiatul care nu poate să spună îmi pare rău”. Băiat și bun, și rău, și orgolios, și cu suflet tandru, și cald, și violent, anunțându-i prin felul său de a fi, prin încurcăturile în care intră pe neașteptate, prin sfârșitul tragic ce îi este hărăzit pe viitorii mari rebeli ai secolului.
Cercetată cu
atenție, Liliom este exact așa cum o definește cel de-al doilea titlu al ei-
Viața și moartea unui vagabond. Așa sau chiar ceva mai mult decât atât căci
găsim în Liliom câte ceva din savoarea misterelor medievale, a fabliaux-urilor
ori a exemplarelor moralités, a reprezentațiilor teatrale din Evul de Mijloc,
ieșite de sub tutela bisericii. Reprezentații cu decoruri fabuloase, mai toate
ilustrând celebra formula theatrum mundi.
Am regăsit multe
dintre ideile de mai sus în remarcabilul spectacol montat pe scena Teatrului
Figura Studio din Gheorgheni de regizorul Albu István. Care nu a uitat nici
faptul că Liliom este ceva ce azi s-ar chema o tragedie urbană. Pe care ne-o
înfățișează sub forma unui mega-show realizat în pofida dimensiunilor relative
reduse de care dispune scena din sediul unde funcționează astăzi Figura Studio.
O face exploatând la maximum virtuțile scenei turnante.
Regizorul și
scenografa Márton Erika ne transportă când pe Pământ și când în Purgatoriu,
când în parcul unde funcționează caruselul doamnei Muskát sau în casa tinerilor
căsătoriți Julie și Endre, alias Liliom, când în locul în care acesta din urmă
împreună cu Ficsur încearcă să pună mâna pe banii transportați de casierul
Linzmann.
Spectacolul
exploatează la maximum excepționalele calități de showman ale actorului Faragó Zénó, inspirat distribuit în rolul principal. Din când în când povestea se
oprește spre a face loc câte unui cântec din creația binecunoscutei formații
rock Tankcsapda. Cântec interpretat de Faragó Zénó și muzicienii Bernád
Boldizsár, Ferencz Ferdinánd, Simon András cărora li se alătură Bocsárdi Magor care îl și interpretează inspirat pe cel numit generic Conțopistul.
Endre, adică
Liliom, ca la carte interpretat de Faragó Zénó, repet, un showman
desăvârșit, este un bărbat frumos, e
iubit de femei, profită necondiționat de asta, acceptă câteodată chiar să fie
întreținut de ele. Le seduce cu voluptate, e complet nepăsător la ceea ce lasă
în urmă. E vagabond, e absolut
indiferent când vine vorba despre ziua de mâine. Are însă uneori crize de
demnitate. Refuză, de pildă, șantajul sentimental și financiar al patroanei
bâlciului, doamna Muskát (în aqua forte desenată Bartha Boróka), dar se
căsătorește pe neașteptate cu o tânără oarecare pe nume Juli (am apreciat
creația actriței Szilágyi Míra, m-a emoționat îndeosebi secvența în care Juli
apără memoria soțului ei fără să știe că o face chiar în fața lui, tot la fel
cum mi-a plăcut și evoluția tinerei Barabás Nóra distribuită în rolul Lujza),
cunoscută cu totul întâmplător, după ce află că aceasta așteaptă un copil. Va
fi pe mai departe rebel, vagabond, își va brutaliza soția, va intra în conflict
cu legea (polițiștii sunt jucați de Moșu Norbert-László și Kolozsi Borsos Gábor), stimulat de interlopul Ficsur (Barti Lehel-András) se va amesteca în
tot felul de „afaceri” și „combinații” periculoase care se termină prost
(atacul împotriva casierului jucat de Dávid A. Péter), spre a-și asigura lui și
familiei sale supraviețuirea. Ori plecarea în America.
Arta regizorului
constă în capacitatea de a urmări cu minuție, cu atenție la nuanțe, povestea
vieții unui „ anti-erou”, a unui „revoltat”, a unui „tânăr furios” avant la
lettre. Ca și de a surprinde imaginea
unei lumi marginale, de mâna a doua. Lumea menajerelor (Julie și Mari, bine
jucate de deja amintita Szilágyi Míra și de Pascu Tamara, a strungarilor (Molnár
Zsolt), a portarilor cu fireturi de la marile hoteluri (o pată de culoare aduce
prin jocul său Fodor Alain Leonard), a fotografilor la minut (Tamás Boglár).
Spectacolul are,
asemenea scrierii lui Molnár Ferenc cu care consună perfect și pe care o și
îmbogățește, marele merit de a releva o
lume. Aceea a comunităților urbane oamenilor simpli, săraci care trăiesc cu
iluzii. Care atunci când sunt pierdute sunt plătite cu dezamăgiri cumplite.
Foarte adesea chiar cu viața.
Sursă: contributors.ro
2024. november 4.