Slawomir Mrožek a
publicat piesa Casa de pe graniță în anul 1967, în celebra revistă poloneză
Dialog.
La data apariției
scrierii, Europa dădea semne că se resemnase cu felul în care îi fuseseră
redesenate granițele la feluritele conferințe pentru pace ce pregătiseră și
parafaseră încheierea celei de-a doua mari conflagrații mondiale. Oamenii
simpli înțeleseră că politica, istoria, geo-politica nu sunt apanajul lor, că
marile decizii, câteodată consemnate pe banale șervețele de hârtie, sunt rodul
unor negocieri și tranzacții ale unor mari decidenți politici cărora, foarte
adesea, le pasă extrem de puțin, dacă nu cumva chiar deloc, de destine și răni
individuale. Probabil se credea atunci
că ultimul act al întronării unei noi ordini care, în linii mari, avea să
dureze până către sfârșitul anului 1989, se jucase la 13 august 1961, atunci
când, în pofida asigurărilor contrarii, autoritățile comuniste din Berlinul de
Est au ridicat aproape peste noapte ceea ce avea să se numească, neutru, Zidul
Berlinului, iar simbolic, dureros și acuzator, deopotrivă, Zidul Rușinii.
În Polonia anului
1967, Casa de pe graniță avea, cred, semnificații, mult mai apăsate dar și
infinit mai dureroase decât în celelalte țări ale Europei de Est. Pentru
simplul și durerosul motiv că țara cunoscuse mult prea adesea redesenări de
granițe, câteodată atât de drastice încât acestea duseseră la dispariția ei la
propriu de pe hartă.
Să fie oare
depășită scrierea lui Mrožek în Europa zis unificată sau unită din anul de
grație 2024? Are acum scrierea în cauză mai mult decât valoarea unui remember,
a unui trist, răscolitor și util exercițiu de memorie? Părerea mea, confirmată
după vizionarea spectacolului regizat cu mult rafinament și echilibru, într-o
cheie absolut originală de Keresztes Attila la Figura Studio din Gheorgheni,
este că scrierea asociază inteligent și util rememorării, avertismentul.
Istoria nu se repetă niciodată aidoma, însă repetițiile în linii mari ale unor
fragmente tragice sunt oricând posibile. Ajunge doar să ne uităm la ceea ce se
întâmplă azi în atât de apropiata Ucraină ori in Fâșia Gaza.
În plus, piesa lui
Mrožek oferă șansa câtorva roluri
generoase.
Mrožek a scris un
absurdoid. Regizorul Keresztes Attila a propus un absurd grotesc. La început,
atunci când personajul numit generic Eu, în care actorul Moșu Norbert-László
izbutește un rol absolut notabil, nutrim impresia că avem de-a face cu o lume
descinsă parcă din vesele, antrenante,
desene animate. Bărbatul își prezintă familia, una, simplă.
Tradițională, cum se spune astăzi.. Cu doi copii veșnic puși pe joacă (BartiLehel-András și Pascu Tamara), cu socri (Bartha László-Zsolt și Bartha Boróka)
și o soție devotată (Szilágyi Míra).
Familia se reunește
pentru cină, mănâncă nelipsitele găluște, totul pare să se desfășoare în cadre
previzibile și absolut ok. Asta până când la ușă bat diplomații (Faragó Zénó,
Kolozsi Borsos Gábor) a căror misiune este de a pune în practică deciziile
rezultate ca urmare a negocierilor dintr-o importantă conferință
internațională. Din acest moment, lucrurile se precipită, normalitatea se
pulverizează, acțiunea e tot mai alertă și se prezintă astfel grație decorului
conceput de Bajkó Blanka Alíz care valorifică la maximum virtuțile scenei
turnante. Diplomații discută, măsoară, taie, redimensionează, stabilesc noi
frontiere. La a căror respectare veghează vameși și grăniceri înzestrați cu
arme (Tamás Boglár) și forțe armate (Faragó Zénó). Încălcarea lor fie și
accidentală poate costa viața și uite așa se face că vor dispărea unul după
altul soacra, copiii, socrul, nevasta. Până atunci însă familia încearcă să
păstreze o urmă de normalitate. Înzestrată cu pașapoarte oamenii trec
frontierele care le-au împărțit în două casa. Mănâncă eternele găluște atent
numărate și înregistrate de pretinse forțe de menținere a ordinii și păcii.
Încearcă să scape onorabil din deranjul produs de trecerea unui contrabandist
(Kolozsi Borsos Gábor). Este asaltat de oaspeți care dau curs unor invitații
inexistente. Așa cum au făcut foarte adesea de-a lungul istoriei agresorii.
Bufonada e
perfectă, grotescul garantat. Numai că la capătul lor se află moartea. Asta
oare numai fiindcă istoria e oarbă sau
pentru că rațiunea umană este suspendată, aneantizată și, la rându-i moartă?
Sursă: contributors.ro
2024. november 4.