Aseară (19 septembrie 2022) a început la Odorheiu Secuiesc cea de-a 13-a ediție a festivalulUI de teatru contemporan dráMA. Vreme de-o săptămână, e rost de spectacole produse și prezentate de teatre de limbă maghiară și română din Gheorgheni, Sfântu Gheorghe, București, Târgu Secuiesc, Cluj, Miercurea Ciuc, Timișoara, Târgu Mureș și, desigur, Odorheiu Secuiesc în sălile (Mare, Studio) și spațiile (cafeneaua, barul kocsMA) Teatrului Tomcsa Sándor și ale orașului (Galeria Muzeului Haáz Rezső, Piața Márton Áron, vitrine, autobuze, săli cu coloane).

K. Gedeon tündöklése és bukása / Gloria și decăderea lui K. Gedeon și-a avut premiera în februarie 2022. Producția Teatrului Figura Stúdió din Gheorgheni ("singurul dintre teatrele maghiare din Ardeal în a cărui act de înființare figurează sintagma «cu caracter experimental»", după cum spune povestea de pe site-ul teatrului), e o dramatizare realizată de Hatházi András și Deák Katalin după cartea Formula. Legile universale ale succesului de Barabási Albert László, pusă în scenă de Hatházi András (acel excepțional Vania din prima versiune de distribuție a acelui excepțional Unchiul Vania al lui Andrei Șerban de la Teatrul Maghiar de Stat din Cluj). Apărută și în limba română în 2020, la editura Trei (în traducerea lui Ciprian Șiulea), Formula. Legile universale ale succesului, e unul dintre titlurile de succes ale profesorului Albert-László Barabási, născut la Cârța, lângă Miercurea Ciurc, în 1967, emigrat în Ungaria (ulterior în Franța și Statele Unite) după absolvirea Facultății de Fizică la Universitatea din București și ajuns o somitate în domeniul teoriei rețelelor, cu contribuții majore în dezvoltarea modelelor și algoritmilor care au permis, prin altele, dezvoltarea world wide web (faimosul www din browser-ele vieților noastre) sau Facebook. Departe de abordările triumfalist-roz-găunoase ale autorilor care își proclamă izbânda absolută în ce va să zică înțelegerea mecanismelor de funcționare ale lumii înconjurătoare, Barabási încearcă să explice, pe bază de teorii științifice bine stăpânite și exemple culese din istoria mai recentă sau mai îndepărtată a omenirii, câte ceva din enigmele existenței umane. Bunăoară, în cazul acestui volum, de ce unii dintre noi au succes deși calitatea prestației lor profesionale e în mod evident inferioară celei a altor semeni. Sau de ce unele opere de artă se bucură de o imensă popularitate / valoare financiară și altele nu. Și așa mai departe. Pe scena Sălii Mari a Tomcsa Sándor, spectatorii ajung spre pufii individuali care le sunt repartizați mergând în șir indian printr-un scurt labirint delimitat de perdele albe, transparente și populat cu elemente din ce va să fie decorul spectacolului (scenografia Hatházi Rebeka). Perdelele vor servi ca suport pentru literele textelor decupate din carte ce vor fi proiectate în paralel cu monoloagele, dialogurile și scenele de grup ale actorilor. K. Gedeon (excelentul Dávid A. Péter, fost actor al trupei din Gheorgheni, acum freelancer cu baza la Sfântu Gheorghe) e un personaj fictiv, inventat de Hatházi András și Deák Katalin, asemenea personajului soției sale, B. Regina (o Sosovicza Anna foarte convingător-manipulatoare). Scene din căsnicia celor doi ne sunt prezentate de Moderator (Barabás Árpád, vedeta trupei din Odorheiu Secuiesc, în chip de invitat al Teatrului din nordul Harghitei) și de însăși Măria Sa Succesul (Tamás Boglár fură privirile și visele muritorilor). Actorii se vor adresa cu precădere spectatorilor, spunându-și replicile, dar și permițându-și câteva momente de improvizație / chestionare a publicului.

Cei 4 actori, cele 4 personaje și cele câteva zeci de spectatori sunt chemați să încerce să înțeleagă cum devine treaba cu succesul în artă. Caz particular: în teatru. Caz și mai particular: în actoria de teatru. Caz și mai și mai particular: în actoria din Teatrul Figura Stúdió din Gheorgheni. Gedeon / Barabási are ceva idei, pe baza cărora formulează câteva legi. Legi ale succesului. Din păcate, legile (adică, teoria) se izbesc de realitate (adică, de practică). Izbitura doare. Una dintre legi vorbește de contextul în care evoluează / este evaluată o operă de artă. Sau un artist. Sau un actor. Sau oricare dintre noi. Despre cât de important e acel context. Decisiv, chiar. Decisiv chiar și atunci când nu intervin interese cu iz penal ori imoral. Pur și simplu, oamenii evaluează pe bază de simpatii dintre cele greu cuantificabile / predictibile / analizabile / opozabile, asta duce la un prim succes, care duce la al doilea succes, care îl cheamă pe al treilea și tot așa, succes după succes. Așa ajungem să vorbim toți despre TNB deși teatrul care se face acolo n-ar trece niciodată clasa la Gheorgheni, Odorheiu Secuiesc, Miercurea Ciuc sau Sfântu Gheorghe. Sau repetăm toți mantra celui mai cel festival când vine vorba de FNT (multă nervozitate neexprimată public în lumea teatrală în fața neanunțării selecției pe 2022 cu mai puțin de 2 luni înainte de intervalul anunțat pentru desfășurare, în condițiile în care multe teatre serioase și-au făcut și parțial deja anunțat programul până de Crăciun), contemporani fiind cu festivaluri excelent curatoriate, programând discuții cu publicul și evenimente educaționale conexe, desfășurate de câteva ore de condus distanță de măreața Capitală. Se râde masiv, Moderatorul și Succesul sunt intens și strident machiați, e rost de reality-show în / cu viața cuplului K. Gedeon - B. Regina, ei sunt, până la urmă, subiectul curiozității publicului, vrem să vedem povești de succes, vrem să le trăim, fie și prin delegați. Asta în timp ce ne e greu să citim / ne facem că nu vedem micile istorii scrise, proiectate, cum spuneam, pe albele perdele. Acele istorii dau seama despre episoade când oameni sau opere de artă și-au câștigat ori pierdut șansa la notorietate din motive dintre cele mai hilar-bizare, ca și când tot ce înconjoară aura de succes / insucces din jurul capetelor noastre n-ar avea nimic de făcut cu vreun plan, cu vreun har, cu vreo realizare.

Ce alegem să vedem? Glamour-ul TV / www sau disperarea / renunțarea / epuizarea lui K. Gedeon, kafkian-ul de lângă / din noi, prăbușit în brațele Moderatorului & Succesului, prilej pentru a admira, mai întâi, o Pietà a timpurilor moderne și a fi martori, mai apoi, scăpării pe jos / pe scenă, cu zgomot asurzitor, a celui incapabil de salvarea speciei prin succes? În acest timp, soția Regina vorbește despre ne-pierderea credinței în forțele proprii, despre efort la toate vârstele, despre capacitatea de a încerca / a ne reinventa non-stop, în ciuda tuturor eșecurilor. Cândva, oh, da, TNB va tânji după faima Figura Stúdió și FNT va lua notițe de la dráMA! Sau, nu?


Sursă: liternet.ro

2022. szeptember 20.